Quinoa a jak ji připravit?

Quinoa je velmi nenápadná, avšak nutričně velmi bohatá surovina. Někoho může zastrašit už její název. Quinoa, neboli Merlík chilský pochází z Jižní Ameriky a jsou to drobná zrníčka, nejčastěji světlé barvy, občas ji najdete i pod názvem quinoa bílá. V prodejnách zdravé výživy se ale můžete setkat i quinoou červenou nebo quinoou černou. Její barvy jsou opravdu výrazné a skvěle rozsvítí výsledný pokrm.

Quinoa a jak ji připravit?

Všechny barevné varianty mají v podstatě stejné nutriční hodnoty. Ty tmavé navíc obsahují více antioxidantů a po uvaření jsou zrníčka pevnější. Bílá se snadno rozpadne, pokud si při vaření nedáte pozor. Chuťově rozdíl mezi barevnými odrůdami nepoznáte. Vybírejte tedy podle momentální nálady, anebo aby výsledný pokrm pěkně barevně ladil. Například k zelenině bude hezky ladit quinoa červená, k lososovi zase černá.

Quinoa je bezlepková potravina a jedná se o tzv. pseodoobilovinu, ale běžně ji najdete mezi obilovinami. Sehnat ji můžete i ve formě vloček, instantních kaší, jako pufovaná zrníčka, bývá součástí cereálních směsí, křehkých chlebíčků a dalších potravin.

Vařená se hodí výborně do salátů, používá se i do polévek, do nákypů nebo sladkých kaší, do rizota, nebo samostatně jako příloha. Quinou můžete použít všude tam, kde byste jinak volili rýži, nebo kuskus.

Na co si dát při přípravě quionoi pozor?
Quinoa obsahuje velké množství saponinů, což je přirozená přírodní ochrana rostlin před ptáky. Ta ovšem způsobuje silně hořkou chuť. Quinou musíte vždy důkladně propláchnout vroucí vodou, nebojte se postup i dvakrát zopakovat. Nahořklá quinoa opravdu není nic lahodného a mlsné jazyky například dětí, by vám mohly tuto jinak výbornou surovinu odmítnout.

Postup přípravy quinoi

1. Quinou musíte nejprve spařit horkou vodou. Případně ji ještě předem na 5-10 minut namočte ve vodě studené, abyste ji zbavili opravdu veškeré hořkosti. Na vaření použijte vodu čerstvou.

Quinoa a jak ji připravit?

2. Quinoa se vaří v poměru 1:2. Na jeden díl quinoi použijte 2 díly vody (nebo vývaru). Je to ideální poměr, kdy se všechna voda vstřebá. Při vaření se uvolňují bílé klíčky kolem zrnek. Pokud byste použili vody více, přebytek budete muset slít a ochudíte se o jemné klíčky a cenné látky z nich.

3. Vařte při mírné teplotě asi 15 minut, odkryté. Občas lehce promíchejte, aby se quinoa nepřichytla ke dnu hrnce.

Quinoa a jak ji připravit?3. Ochutnejte, pokud se vám quinoa zdá ještě příliš tvrdá, zakryjte hrnec poklicí a nechte dalších 5 minut odpočívat. Správně uvařená quinoa je poloměkká, jemně křupavá, nadýchaná, nelepí se a je lehká

Quinoa a jak ji připravit?

Uvařená quinoa je chuťově neutrální, skvěle se hodí jako doplněk k jídlu, které je výrazněji ochucené.

Pokud byste chtěli dosáhnout zajímavější chuti, uvařte quinou ve vývaru, případně přidejte do vody nějaké bylinky.